Login:

Přidán článek

06.03.2010

Toblinger Knoten (2 617 m.n.m)

Západní Tatry - Pokus o zimní výstup na Ostrý roháč a Tri kopy:: [ Vytvořeno 6.5.2008 ]
[ Shlédnuto 6049x ]
Verze pro tisk

Doprava autem
Tam: Ostrava – Český Těšín – Mosty u Jablunkova – Čadca – Ružomberok – Dolný Kubín - Zuberec
Zpět: Zuberec - Dolný Kubín - Martin - Čadca – Mosty u Jablunkova – Orlová - Ostrava

Tuhle reportáž sem prostě musím dát i přesto, že většina z příběhu se udává po cestě na hory a zpět, ale je pro nás tak neuvěřitelná, že na ní dokonce života nezapomeneme.

Dalším cílem naší výpravy měli být výstupy v zimních Roháčích, konkrétně Ostrý roháč a Tri kopy, na což jsme měli vyhrazený jeden víkend. V osazení Tomáš, Adri, Martin a já jsme v pátek odpoledne vyrazili autem směr Západní Tatry, obec Zuberec.
Cesta probíhala podle plánu až do Čadci, kde před námi jedoucí policejní auto náhle rozsvítilo STOP. Co jiného nám zbývalo než zajet ke kraji. Důvodem zastavení, bylo že Tomáš, který řídil, zapomněl, že má rožnuty dálkové světla. Cena za tento prohřešek měla být 2000 slovenských korun a opuštění Slovenska, ale Tomášovy zoufalé prosby a vyprávění o chudých studentech z Čech nám nakonec vykouzlily pokutu „jen“ 1000 sk a možnost zůstat na Slovensku. Super, naše cesta nekončí a dále upalujeme a však s dodržováním vše předpisů směr Zuberec.
Za Zubercem směrem k chatě Zverovka již začalo být na cestě čím dál více sněhu, a proto jsme se rozhodli nasadit půjčené řetězy. Jenže, co se mělo stát se stalo ujeli jsme sotva pár metrů a na jednom řetězu praskla středová guma a řetěz se namotal okolo kola. Pomocí cepínů jsme je však zručně a rychle vytáhli. Naštěstí jsme dojeli k parkovišti, kde jsme nechali auto a šli po vyšlapané cestě směrem bývalá Taťlakova chata. Od chaty, ale již neprošlapanou cestou na vzhůru do sedla Zábraď Cesta ubíhá pomalu a po pás se bořící Tomáš, který prošlapává cestu stále připomíná, že slovenská horská služba hlásila 15 centimetrů a tady bylo místy přes 120 cm. Když naše hodinky ukazují dvě hodiny ráno, jsme již v sedle a rychle stavíme stany, abychom se stihli trochu vyspat. Samozřejmě předtím následuje polévka na zahřátí. Zvolena byla gulášová.
Po chvíli spánku mě probouzí sluneční paprsky, které osvěcují celý stan. Jen jeden pohled ze spacáku ven a už tam musím běžet fotit tu krásu, co je kolem nás. Fotím jako divý, ale chuť po ještě pár chvílích v tom krásně vyhřátém spacáku vyhrává a tak se zase na chvíli soukám dovnitř.
Chvilka se opravdu stává chvilkou poté, co musíme začít balit stany a jít dále. Krásná obloha se rychle začíná měnit a sílí vítr, který po chvíli nabývá takové síly, že musíme zastavit, když zrovna fouká, jinak by nás lehce srazil na zem. Docházíme na vrchol Rákoň, ale pro ten silný vítr se rozhodneme dále neriskovat a navázání na lano se vracíme zpět, nejprve na místo kde jsme strávili noc, ale protože je silný vítr i tady a stany bychom nebyli schopni postavit, scházíme až k bývalé Taťlákové chatě, kde budeme nocovat.
Po neuvěřitelných 14 hodinách spánku, si to již vykračujeme opět tou prošlapanou cestou k našemu autu a po cestě fotíme vše, co se dá.
Protože pořád mrzne naházíme věci do auta, vytlačíme ho ze sněhu a chceme odjet, při otočení klíčku v zapalování, se však vůbec nic neděje, a je zle baterka je prázdná.
Nezbývá nám nic jiného, než tlačit auto po deset kilometrů dlouhé cestě, která je naštěstí z kopce, a tak chvíli tlačíme a chvíli se jen tak bez motoru vezeme.
Cesta je tak zmrzlá, že občas musíme nasazovat i mačky, abychom auto roztlačili. Kousek před Zubercem, kde sídlí automechanik, zastavuje auto a z něj vylézají, tři osoby, které by mohli hrát hlavní role ve filmu Samotáři. Při naší otázce jestli nemají kabely pro baterii, nám odpovídají: „Kabely nemáme, ale máme lano, a vela trávy“. Jeden z nich nám, hladíce kočku se jménem Slievka, kterou našli někde po cestě, vypráví jak nastoupili před dvěmi dny do auta a teď jezdí po celém Slovensku a budou jezdit dokud jim nedojde tráva. I když bychom to asi nikdy jindy neudělali, ale byli jsme tak zoufalí, že jsme se jimi nechali odtáhnout až do Zuberce, kde nás nechali na křižovatce, protože viděli, psa, kterého chtěli vzít sebou místo Slievky, která jim utekla, když spojovali lanem auta k sobě.
Ve vesnici, už nebylo těžké najít mechanika, ale zděšení jsme prožili, když nám řekl, že máme zničený alternátor a musíme čekat do rána než se nebije baterka, abychom dojeli opět domů.
Měli jsme velké štěstí, že nás všechny čtyři nechal spát u sebe doma, což jsme rádi přijali. Brzy ráno, ač se nám nechtělo jsme museli vstávat a pokračovat v cestě domů. Baterie již byla nabitá. Poděkovali jsme, zaplatili za opravu auta a nocleh a pokračovali v cestě. Jenže po pár ujetých kilometrech jsem na úplně zmrzlé cestě dostali smyk a skončili v příkopu u cesty. Tuhle smůlu již mělo několik aut před námi, takže tam již byli hasiči, kteří nás, tak jako ostatní auta, vytáhli. Potom již byla před námi pohodová cesta domů.

Článek vytvořil: Daniel Šarman   |  Všechna práva vyhrazena

Západní Tatry - Výstup na Ostrý roháč

[ Vytvořeno 6.5.2008 ]
[ Zobrazit celou galerii ]
Probuzení v sedle Zábraď 1 656 m.n.m    Pohled na Ostrý Roháč a Plačtivé    Východ slunce a hra světla    Pohled na Ostrý Roháč a Plačtivé